aedc77
105325
3d7a3c
e4f3d1
tavasz
2011 június2012 március2009 december2012 szeptember2015 december2009 december

Anomáliák a Volánnál

Szerző:
Admin
2008 október 17 05:24
Szép napra virradtunk, amikor átadták végre a Megyeri-hidat. Szép is, íves is, dizájnos is. Persze a híd átadásával együtt megváltoztak a környék forgalmi viszonyai is: az M0-ás végre átkúszott északon is a Duna felett, kerékpárral sem kell már letekerni az Árpád-hídig majd vissza a túloldalon, ha mondjuk az észak-pesti kerületekből szeretnénk eljutni Pomázra, Szentendrére bringával. Csupa-csupa öröm.
Igen ám, csakhogy Magyarországon élünk, ahol amint történik valami jó, azonnal kell valami rossznak is materializálódni, hogy az ezeréves egyensúly megmaradjon… Ezt a rosszat pedig úgy hívják, „tömegközlekedési forgalomoptimalizálás”. Szép szó, ovisoknak épp alkalmas nyelvtörőnek. Ami mögötte van, nem egyéb, mint számok garmadája, bekerülési költségek, utasszám optimalizálás és a többi úri huncutság.
 
Természetesen a Volán is igyekszik jól kijönni a nagy egyetemes nyereséghajhászásból, ezért érthető módon átszervezte a járatai egy részét, hogy minél kevesebbet kelljen buszainak a dugókban ácsorogni, minél jobb legyen az árarány. Ez jól is van így. Sajnálnám, ha a Volán vezetői rétege és befektetői kenyérgonddal küszködnének, netán csikket szedegetnének a buszpályaudvarok környékén…
 
A baj az, hogy ez az optimalizálás – szerintem – nem ment simán, nem lett teljesen átgondolt. Természetesen túrázó szemmel nézem a dolgot, de mit tegyek, ha a Duna túloldala engem elsősorban ebből a szempontból érdekel.
 
Dobogókő eddig is kínos, kényes pont volt szombat délelőttönként, főleg szép időben. Több túra előtt is hívtam az Árpád-hídnál ténykedő forgalmista hölgyet péntek délután, hogy másnap reggel esetleg nagyobb létszámú csapattal szeretnénk feljutni a csúcsra, de mindig azt a választ kaptam, hogy „szokott elég hely lenni”. Ez a tézis persze többször is bedőlt, mert már a pályaudvarról alig tudott kiindulni a busz (sőt akadt olyan, hogy akkor és ott a fél csapat egyszerűen nem fért fel és csak szorgalmas üvöltözés, anyázás után voltak hajlandók mentesítő járatot indítani (sohasem értettem, miért, hiszen számíthattak a dologra és a kihasználtsággal sem lehetett gond). Ez volt a jobbik eset. A rosszabb helyzet akkor állt elő, amikor épp felfértünk. Ilyenkor ugyanis az arcok kisimultak, ha körbejárt a laposüveg a buszon a túratársak közt, még bizakodó enyhe pír is ült ki az orcák élire ..amíg el nem értük Pomázt, ahol a helyiek is szerettek volna velünk jönni. Ki érti őket? Ilyenkor a kint álldogálók mentesítő járatért kiáltottak, mi bent szorongók pedig levegőért. De legalább fel tudtunk jutni a hegyre, még ha szardínia-effektust átélve is.
 
Az új menetrend szerint Pomázról Dobogókő felé délelőtt (a hajnalit is beleszámolva) öt járat indul – ezt a Volánbusszal szerződött Weekendbus Ztr. üzemelteti partnerjáratként, ám Pomázra nincs közvetlen járat sem Újpestről, sem az Árpád-hídtól. Nem világos, hogy legalább hétvégenként, amikor egyértelműen a Budapestről induló turisták adnák az utazóközönség zömét, miért nem éri meg közvetlen járatot indítani mondjuk Újpest-Városkaputól vagy az Árpád-hídtól? Miért nem indíthat a Volán ilyen „turista-járatokat” legalább a turistaszezonban (vagy miért nem indít a Weekendbus, nekem mindegy, kivel utazom…)
 
Ungerleider János túravezető társam levélben kereste meg a Volán illetékeseit, de mindezidáig nem kapott választ a felvetésekre...
 
Folytatás:
 
November 19.-én e-mailt kaptam a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumtól amely szerint:
 
 

Az Ügyfélszolgálatnak címzett megkeresést köszönettel megkaptuk. 

Kérjük, fogadja szíves tájékoztatásul az illetékes főosztály alábbi válaszát. 

Hivatkozva a 2008. október 22-én kelt e-mailjére, amelyben kifogását fejezi ki a Budapest – Pomáz – Dobogókő viszonylatban hétvégenként közlekedő közvetlen Volánbusz-járat megszüntetésével kapcsolatban, és annak visszaállítása mellett érvel, az alábbiakról tájékoztatjuk. 

  

A megkeresés felvetéseit a Közép-Magyarországi Regionális Közlekedésszervezési Iroda bevonásával megvizsgáltuk, és ennek alapján megállapítható, hogy a kifogásolt járatrövidítés megalapozott, és az alábbi okokra vezethető vissza: 

  

Egyfelől a Volánbusz Zrt. – a Budapesti Közlekedési Szövetség keretein belül, és a közlekedéspolitikai elvárásoknak megfelelően – célul tűzte ki az indokolatlan párhuzamosságok megszüntetését, ami során előnyben lett részesítve egyrészt a Budapesten belüli végállomások áthelyezése, másrészt a kötöttpályás közlekedési hálózatra való ráhordás az agglomerációban ott, ahol a vasút az autóbusznál lényegesen jobb szolgáltatási színvonalat képes nyújtani, és ahol az közlekedésszervezési szempontból is indokolt. 

2008. szeptember 16.-tól a korábban Budapest, Árpád híd – Pomáz – Dobogókő relációban hétvégén 7 óra 45 perckor induló autóbuszjárat többek között emiatt közlekedik csak Pomáz, autóbusz-állomástól. 

  

Másfelől a járatrövidítést indokolta az is, hogy a Budapestről közvetlenül Dobogókőig közlekedő autóbuszjáratra koncentrálódott az utasforgalom jelentős, és előre kiszámíthatatlan, felettébb időjárásfüggő hányada, mely forgalomszervezési és egyéb problémákat okozva gyakran vezetett zsúfoltsághoz vagy éppen utas lemaradáshoz. Az előbbieket elkerülve, a módosítás életbelépésétől Pomáz, autóbusz-állomástól szabad és munkaszüneti napokon, a szentendrei HÉV-hez csatlakozva óránként indulnak autóbuszjáratok Dobogókőig, így a Volánbusz Zrt. a szolgáltatást igénybevevők részére egy szélesebb, és kevésbé koncentrált időbeli eljutási lehetőséget tud biztosítani a hatékonyság szem előtt tartása mellett. 

  

Kérjük, ha a jövőben hasonló kérdés, javaslat, illetve menetrendi vagy egyéb jellegű probléma merül fel Önben, szíveskedjék jelezni azt az illetékes Regionális Közlekedésszervezési Iroda (jelen esetben a Közép-Magyarországi RKI) felé, amely az érintettekkel egyeztetve azt megvizsgálja, és indokolt esetben megteszi a változtatáshoz szükséges lépéseket. 

  

A Regionális Közlekedésszervezési Irodák a közlekedési tárca háttérintézményeiként fontos szerepet töltenek be a közúti és vasúti személyszállítási menetrendek kialakításában, módosításában és összehangolásában; mediátori és koordinációs tevékenységet folytatnak a különböző területi irányítási szinteken lévő szervezetekkel, a települési önkormányzatokkal, valamint a régiójukban működő személyszállító közszolgáltató társaságokkal (MÁV Zrt.-vel, Volán társaságokkal stb.) és a jelentős utasforgalmat generáló társaságokkal. 

  

Az adott Iroda, a szolgáltatást végző közlekedési társaság, illetve – lehetőség szerint rajtuk keresztül – az azt igénybe vevő utasok a menetrend módosítását a szolgáltatást megrendelő közlekedési tárcánál kezdeményezhetik, amely indokolt esetben jóváhagyja azt. 

  

Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását. 

Üdvözlettel, 

Közlekedési, Hírközlési  és Energiaügyi Minisztérium 

Ügyfélszolgálati Információs Iroda 

Tel: 06-1-475-34-34 

Fax: 06-1-475-34-35 

E-mail: ugyfelszolgalat@khem.gov.hu 

Tehát most itt áll a dolog. Ha jól értem, akkor az Állam Bácsi megint úgy optimalizál, hogy ő járjon jól anélkül, hogy mi - az Őt eltartó adófizetők - érdekeit a legkisebb mértékben is figyelembe venné. Várható volt, hogy nagyjából ilyesmi választ kapunk (örüljünk, hogy egyáltalán szóba áll velünk Állam bácsi). No comment!

Folytatás 2.:

Tegnapi postánkkal válasz érkezett a Volántól is, amely tartalmilag ugyanazt szajkózza, mint a Minisztérium levele: vagyis jobb nekünk, hogy sokkal drágábban és körülményesebben juthatunk el Dobogókőre. Íme a levél:

34/2467/2008 válaszlevél

Köszönjük a Volán Egyesülés által Társaságunkhoz megküldött bejelentését, amellyel kapcsolatban az alábbi szíves tájékoztatást adjuk:

Az Ön által említett, Pilis irányába közlekedtetett járatok átszervezésének célja az elővárosi közlekedésben jelenlevő párhuzamosságok felszámolása.

Budapest – Pomáz viszonylatban a BKV HÉV vonatai kedvezőbb eljutást biztosítanak, így amellett döntöttünk, hogy a hétvégén Budapest – Pomáz – Dobogókő viszonylatban közlekedő járatainkat csak Pomáz és Dobogókő között közlekedtetjük, csatlakozva a Budapest felől érkező HÉV vonatokhoz. Ezáltal a Budapestről a Pilisbe tartó kirándulók számára is szélesednek az eljutási lehetőségek, hiszen a pomázi átszállással óránként megközelíthető a kedvelt kirándulóhely.

Megértését köszönjük. Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását.

Budapest, 2008. november 28.