2008 december2006 június2011 szeptember2015 december2005 december2011 június

Kisirtás - Szép-bérc

Áron88
2009 május 17 05:23
Ezt a túrát sem terveztem korábban, ámde támadt egy újabb szabad vasárnapom, a jó idő ismét igen esélyes volt, a Börzsönyt pedig kezdem egyre inkább megkedvelni. A saját fórumomon még a túra előtti szerdán szavazásra küldtem 3 börzsönyi útvonalat, ez lett a befutó, csütörtökön ki is hirdettem. Az útvonal sajátossága, hogy egy későbbi túrám útvonala (2009.06.06) által közrezárt területen játszódik, bejárva néhány helyet, amit az a túra viszont nem fog érinteni.

Ez alkalommal egy szintén ideális létszám jött össze, 5 fővel indultunk neki a túrának, 1 kocsiban el is fértünk, bár nem egy luxus színvonal, de nem is volt azért túl messze Kóspallag, a túra kezdő és egyben végpontja. Mint minden Börzsönyi túrához, most is a 2A-n vezetett az utunk. Nem tudom milyen megfontolásból nevezték el M2-nek, autópályához köze nincsen, előzni nem lehet normálisan, nem is kifejezetten gyors. Egy szimpla elkerülő 2x1 sávval, meg hidas csomópontokkal. Szerencsére azért általában a 90-et lehetett tartani, ez visszafele hálás volt, a nagy melegben egy kis menetszél mindig jól jön, ha egyszer nincs klíma. xD Letértünk a 12-esre, onnan Kismaros után jobbra fordultunk Kóspallag fele. 60-as korlát, úthibás tábla. Természetesen ahol világos volt, ott majdnem teljesen rendben volt az út, ahol pedig a legsetétebb volt az erdő, teljesen "zöldalagút" effekt, ott viszont jól tele volt kátyúval, sok helyen annyira, hogy kerülgetni sem lehet rendesen. Aki még nem járt erre kocsival, de a közeljövőben fog, mindeképp javaslom, hogy tartsa be a 60-at, sőt, a sötét részeken még a 40 is sok. xD Feljebb viszont tüköraszfalt a Márianosztrai lágazásig, azzal nem volt gond.

A templom mellett egy kellőképp árnyékos helyen sikerült leparkolni, így a későbbi ingyen szaunát elkerülve megkezdődhetett a túra. A sárgán bementünk az Érsek-tisztásig. Némi pihenő után tovább indultunk, a jelzést nem sikerült észlelni, így a kb. 4 párhuzamos út közül 1-ej jobbra mentünk, mint kellett volna, de ezt időben észleltem, így különösebb plusz erőfeszítés nélkül leoldalaztunk a helyes ösvényre.

Kellemes patakvölgyes út volt Kisirtáspusztáig. Itt újabb pihenőt tartottunk, s ezt az eredeti tervekhez képest meg is hosszítottuk, ugyanis bevártuk a kisvasutat, hogy néhány fotó erejéig megörökíthessük. A pihenő alatt odajött hozzánk valaki a turistaháztól (az nem rémlik, hogy tulaj, vagy gondnok-e volt), adott nekünk szórólapot is.

A vonat lefotózása után a sárga kereszten folytattuk utunkat. A Kollár-völgyön át az Oldaltmászó-kútig mentünk (túl sok víz nem jött a kövek alól). Két hajtűkanyar után a sárga háromszöggel jelzett kilátópontra mentünk fel, mely a Nagy János-tető mellett található. A túra nehezebbik része itt már megvolt, ezután csak elvétve volt emelkedő.

Kis pihenés, és a panoráma megtekintése után a Szép-bércre mentünk, mely szintén egy sárga háromszöggel ágazik ki a sárga keresztből, igaz attól ez kicsit távolabb esik, de nem sokkal. A panoráma a korábbi kilátópothoz képest itt még jobb volt. Persze nem egy Csóványos, de mindenképp érdemes volt megtenni ezt a kis letérőt a S+ -ről.

Végül leereszkedtünk a Pokol-völgybe, és megérkeztünk a Kisinóci-rétre, mely az utolsó pihenő volt. A túra végén 2 km műút vissza a templomhoz, gondoltam, jobb is, hogy a Nagy-Hideg-hegy - Nagy-Koppány túrámat alapból Kisinóci indulással terveztem. Összességében ismét egy jól sikerült túra volt, remélem még sok ehhez hasonlót sikerül összehozni.