2009 december2005 december2014 március2014 március2011 december2010 szeptember

János
2011 április 23 09:06
2011. április 23-án, Bakony
2011. április 23-án a Természetvédő Turisták Köre és az Országjárók Köre, szervezésében az Északi Bakony keleti részét kerestük fel.
Fehérvárcsurgón a Károlyi kastélyt néztük meg, amely 1844-ben épült, neo-klasszicista stílusban. A melléképületekben, színvonalas szállások, konferencia termek, étterem van. kialakítva. 1994-ben jött létre, a Károlyi József Alapítvány, amely a Kulturális Találkozó Központok szellemében kívánja a kastély együttes hasznosítását megvalósítani, ebben aktívan részt vesznek a család tagjai is. A kastélyt körülvevő park, 40 hektáros.
A fehérvárcsurgói viztárolót elhagyva, az un. Gaja- völgyi Tájcentrum területén lévő Gaja patak partján sétálva értük el az Erdei tavat. A tó partján újonnan épült eső beálló épült, padokkal. A tisztás másik végén büfé van, a tó partján, pedig sok horgász várta szerencséjét. Tovább haladva a Gaja patak kanyarulatait követve láttuk a tavalyi nagy esőzések által megduzzadt patak milyen erővel borotválta le a meder két oldalát. A patak menti fák gyökerei félig szabadon, mert a talajt a víz elmosta. A Gaja patak mentén még sok látnivaló található amit egy más alkalommal még meg kell nézni.
A túra Balinkán ért végett, ahonnan a busz Jásdra vitt. Ott a helyi vezetőnk a Szent Kúthoz vezetett, ez hazánk legrégebbi ma is virágzó, szent helye, itt jó minőségű víz fakad. Megnéztük a kápolnát, kálváriát, majd busszal megközelítettük a Római Fürdőt.
Kis séta után beértünk a szűk szurdokba, ez a Római Fürdő, amit a patak vájt a mészkőbe fantasztikus szikla- formákat alkotva. A víz több lépcsőben zuhog alá. Miután minden követ megnéztünk és lefényképeztünk, a csoport ketté vált, volt aki a buszhoz visszament, a többség újabb kisebb túrával Bakonynánára ment. Itt ismét buszra szálltunk.
Tésen felkerestük a Holland típusú, forgatható tetőszerkezetű 1840-ben, és 1924-ben épült szélmalmokat. Belülről is szemügyre vettük. A tési fennsíkon igen erős a szél, mondhatnám mindig fuj, ennek erejét hasznosították a gabona őrlésére. 2006-ban a szél, viharos ereje a malom lapátjait tönkre tette. Ezek a malmok nem igen bírják a 100 km/ óra feletti széllökéseket. Itt még egy kovácsműhelyt is megnéztünk. Majd egy kis felfrissülés, a Sörözőben.
Következett Öskű a kerek templom, a XI. sz-ban épült, aminek alaprajza eredetileg ovális volt. A XVIII..sz. elején építették a mai tetőformát, azóta kápolnaként működik.
Hazafelé, még Csóron krumplis pogácsát szerettünk volna enni, de sajnos meghiúsult, mert Csóri- Csuka csárda zárva volt.
Az időnk nagyon szép volt, amerre mentünk friss zöld lomb, nyíló virágok, a levegő mindig mozgásban volt, ami frissített minket. Jó hangulat jellemezte, mind a túravezetőket, mind a csoportot.
Köszönjük a szervezőknek ezt a szép napot.

Ezt a beszámolót Kati írta, köszönjük neki.