2011 december2014 március2012 december2008 március2006 június2012 december

János
2011 május 07 17:32
2011. május 7-8. Zemplén

Változékony időjárási kilátásokkal, de töretlen jókedvvel indultunk, még egyik kirándulótársunk reggeli elalvása miatti késedelmes indulás sem törte meg bizakodásunkat, hogy ez csak szerencsésebben folytatódhat. Első állomásunkon, Monokon a Kossuth emlékházban szakvezetés adott rövid útmutatót, hogy azután meghatottan szemlélhessük a nagy hazafi emlékét őrző tárgyakat. Szerencsen folytattuk utunkat, megtekintettük a helyi múzeumot, ahol meglepetésünkre három egymástól teljesen eltérő téma fogadott bennünket: Rákóczi emlékek, a helyi csokoládégyártás tárgyi emlékei és egy képeslapkiállítás. Mindhárom kiállítás a maga nemében egyedülálló és változatosságával igazi szellemi csemege. Mint a túrákon általában, itt is váltogatta egymást a kulturális látnivalók megtekintése és a kellemes séta az aktuális nevezetesség környékén. Sárospatak volt a következő állomásunk, ahol egyenesen a várat és a vármúzeumot tekintettük meg, itt is szakvezetéssel. Bár legtöbben nem először jártunk itt, kellemes meglepetést okozott a gondos, rendszeres felújítás látványa. A magyar múzeumokban egyre gyakrabban fordul elő a fényképezés tilalma. Sajnos erre azonban nem hívják fel a belépésnél a figyelmet, a figyelmeztető táblák elhelyezése sem megfelelő. Ezért ha a látogató megfeledkezik a fotojegy megvételéről, rossz kisgyerekként érezheti magát, akit csintalanságon kapnak, amikor lefényképez valamit. Persze a jegyet utólag is meg lehet vásárolni. Na de a múzeum és a vár látványa kárpótolt bennünket minden apró bosszuságért. Szállásunk is Sárospatakon volt a Tengerszem Campingben, elsőosztályú vendégnek érezhettük magunkat, kényelmes, tiszta szobákban, kis teakonyha és fürdőszoba tartozott a kétszobás, két-két ágyas lakrészekhez. Az estét a közeli borozóban fejeztük be tájjelegű nedűk tesztelésével. A jó hangulat ot tapasztalva már az időjárásfelelős is fordított egyet a köpenyegén és másnap már a napos oldalát mutatta. Másnap Széphalmon megnéztük a Kazinczy emlékhelyet, amit nagyon sokan közülünk iskolai kirándulás keretében már láttunk, de egyáltalán nem bántuk meg, hogy ismét eljöhettünk ide. A közelben hozták létre a Magyar Nyelv Múzeumát, amelynek megtekintése sokunknak meglepetést és nagy élvezetet okozott. Eggyel több hely, ahova érdemes visszatérni. Fürzérradványhoz folytattuk utunkat, a Károlyi kastélyt néztük meg, alaposan kívülről és belülről is. A közelben lévő füzéri várba is felsétáltunk, ha már erre jártunk. Itt kaptuk utunk legszínvonalasabb, legélvezetesebb előadását, amely történelmi tekintetben kifogástalanul pontos, mégis szorakoztató is volt egyben. Megelégedéssel hallottuk, hogy folyamatosan végzik a feltárási munkákat és komolyan tervezik a fokozatos, természetesen részleges helyreállítási tevékenységet is. Csodálatos panoráma tárult elénk, az 545 m magasság igazán érvényesült. A jó magaslati levegő több csoporttársunk étvágyát annyira fokozta, hogy közfelkiáltással meleg ebédet engedélyeztünk egy közeli falu éttermében. Hollóházára mentünk tovább, a porcelángyárban rövid film ismertette a gyár történetét és munkáját. Lehetőség nyílt engedményes porcellán vásárlásra is. Utunk utolsó állomásán, a kékedi Melczer kastély parkját szerettük volna egy pihentető sétával felkeresni, sajnos sikertelenül, mert a tulajdonsok még délutáni álmukat aludták valószínűleg. Mindent egybevetve János és Laci első kétnapos túrája mindannyiunknak nagy örömet és kellemes kikapcsolódást jelentett. Reméljük, hogy Laci macskája nem fog sokáig haragudni a gazdira és legközelebb is elengedi egy kétnapos túrára.

A beszámolót Vera írta köszönjük neki.