2009 szeptember2015 december2009 december2008 december2009 szeptember2014 március

Bakonyi Kalandozás

Tigriske
2009 augusztus 08 16:31
Bakony: Csesznek Vára - Cuha Patak Völgye - Zírc
Sziasztok :)

Újra itt....

Sokat fogok írni - előre mondom - sok helyen jártunk - ezért van téma bőven 
Szép napsütéses szombat reggel, kisbusszal megyünk - telt ház van - de ez így természetes - sokan szeretik kishazánk gyönyörűséges tájait, vidékeit, a mai nap is erről szól - irány a Bakony - ahová másképp nem igazán jutnánk el, csak szervezetten, jó szervezéssel.

Első állomásunk Ászár - kevesen tudják, hogy Komárom-Esztergom megye délnyugati részén, a bakonyaljai részen található, és nevével az oklevelekben 1239-ben találkozunk először.

Híres szülötte Jászai Mari színésznőnk. Az 1976 októberében megnyílt Jászai Mari emlékházba tartunk, hogy megnézzük az állandó kiállítást, ahol kicsit bővebben betekinthetünk a színésznő életébe, munkásságába. A kiállítás maga nem nagy, de hűen szemlélteti az akkori időket, életmódokat, szerepeket - így tisztelegve a híres színésznő előtt.

Újra kisbusz, újra egy másik úti cél - irány Ácsteszér - a Táncsics múzeum. A települést Kisbér felől közelítettük meg, egyik túratársnőm mindjárt egy kis viccet is elmesélt erről - pontosabban: a pedagógusok fizetése olyan, mint Kisbér - se több-se kevesebb - valóban így van :)

Ácsteszér egyébként nagyon régi kis falunk, már 1392-től van írásos emléke, Táncsics Mihály szülőháza is itt van - ma emlékhely. Ezt a kiállítást is megnéztük - éhgyomorra még jól fog az agyunk - ezt túravezetőink ki is használták.
A múzeumtól pár méterre különös hangra lettünk figyelmesek, egy pulyka mondta a magáét, egy páran oda is mentünk megnézni, mit is akar őkelme.
Túrisztikai látványosság volt őkelme, nem hiszitek el, de háromszorosára fújta fel magát, így fejezte ki nemtetszését az idegenek ellen. Kattogtak a gépek - jobbról, balról, minden felől fényképeztük, hihetetlenül szép volt, a püspökfalatja akkor volt, hogy három adag pörkölt is kijött volna belőle. A fotókat feltétlenül nézzétek meg.

Pici kitérő után újra kisbusz - mindenki kezd izgatott lenni, a Bakony csodálatos vidékén haladunk - lassan Csesznek vára - a Bakony gyöngyszeme - is feltűnik a messzeségből - várva minket, hogy birtok vegyük, a Bakony hegységében elbújva - egy sziklaszirten látható - Csesznek várának festői kőfalai. 1241-42-es tatárjárás utáni nagy várépítési korszak szülötte. Nagyon sok fotót készítettünk, majd nézzétek meg, az írás végén majd felsorolom, hogy hol láthatóak.

Idegenvezetőnk is volt, és odaadó hallgatók is - spontán még egy nagy hatalmas kecske is hozzánk csapódott, érdeklődve hallgatta, majd elunván a dolgot, körbejárt bennünket - szerintem a fotózáshoz is hozzá volt szokva, mert nagyon jól tudott pózolni :) - meg is örökítettük jó pár fotóval. Csodálatos volt a várból a kilátás magára a falura, a környező hegyekre, rétekre, felejthetetlen emlékként zártuk szívünkbe, de lassan indulnunk kellett, mert az idő könyörtelen - gyorsan megy.

Cuha patak felé vesszük az irányt, Kőpince-forráshoz, ahogy haladtunk, fiatalokkal találkoztunk - sátraznak, főznek - mulatják az időt - jól érzik magukat a Bakonyban ők is - jó látni, hogy kimerészkednek a természetbe és élvezik a lehetőséget, amit az erdő és a természet kínál.

A 4 km hosszú sziklás völgyet a Cuha-patak vájta a mészkő és dolomitsziklába - itt-ott hatalmas nagy üregeket is láttunk.
Gyönyörű sziklaszurdokban fölfelé, a patak a vasút és az erdőgazdaság kövezett útja csak nehezen fér el a völgyben.

Az út 8 alkalommal kel át a patakon. Nagy élmény volt kőről kőre ugrálva az átkelés. Mindenki élvezte rendesen, volt aki mezítláb, volt aki (János) cipőstől-ruhástól, volt aki balettpózban járt a köveken, szinte lebegett a víz felett. Nem volt eseménytelen - mindenki birkózott a természettel, nevetés, sikongás, kiabálás, fotózás - volt ott minden, mi szem-szájnak ingere :) pazar volt - kellemes hűs vizét az én lábas is taposta, végig mezítlábaltam a nyolc átfolyást, most is érzem kellemes - hűs vizét.

Aztán a völgy kezdett szélesedni, már tisztásokat is látunk., gyönyörű - méter magas virágok nőttek az út mentén - ezeket is lefotóztuk.
Néhány száz méter után fahídon átkelve a Porva-Cseszneki vasútállomásra értünk.
Vonat nagyon ritkán jár, büfé is egy hónap múlva lesz, vállalkozó fiatalok veszik kézbe majd az ügyet - és aki erre fog majd kirándulni egy hónap múlva - fel fog frissülni, most sajnos nem sikerült.

Nem baj, mentünk tovább a vonattal egy megállót (a kisbuszocska Zircen várt ránk) és hamarost kiszálltunk a Bakony kapujában - Zircen. Zirc festői fekvésű kisváros a Magas-Bakonyban, a Zirci-medencében. Magyarország legmagasabban fekvő városa - a városközponton a 400 m-es szintvonal halad át :) Története, amely több mint 900 évre tekint vissza, leginkább a ciszterciek apátságához fűződik.

A város jelképe a ciszterci Bazilika minor, mely a középkori apátságtól nyugatra épült az 1700-as években (1737-1752), barokk stílusban. Ma az ország egyetlen vidéki természettudományi múzeuma, a Bakonyi Természettudományi Múzeum kiállítása található meg a templomkertről nyíló épület első emeletén. Továbbá, az Országos Széchényi Könyvtár által üzemeltetett Reguly Antal Műemlékkönyvtár, mely a második emeleten található.
Először a könyvtárba mentünk, mert már ránk csörögtek (fél négykor!!), hogy hol vagyunk, mert zárni akarnak - így igyekezni kellett. János nagyon diplomatikusan vett egy fotójegyet (biztos, ami biztos alapon) - no, ezt rendesen ki is használtuk, ahányan voltunk, annyian fényképeztünk - holott nem lehetett volna. Ugyan ez volt a múzeumban is, de ott már meg sem kérdeztük, hogy szabad-e? Hiába - jó kis csapat a mienk, jóban-rosszban összetart :)

Szóval mindent jól megnéztünk, minden tudományt magunkba szívtunk, aztán irány kifelé - már jól ki is fáradtunk - megérdemelt a társaság egy kis lazítást. Két cukrászda is működött egymás mellett a téren, ki-ki abba ment, amelyik szimpatikus volt neki, jól esett a finom nyalánkság.

Fél hatkor útra keltünk ismét - irány a kisbusz - irány Budapest, 8 óra tájékára meg is érkeztünk. Sajnos útközben két csúnya balesetet is láttunk, nem mindenkinek volt szerencsés ez a nap.
Nekünk igen :)

A köszönetmondás maradt hátra immár, melyben méltatjuk a két túravezetőnk kitartását, szervezését, leleményességét - hogy kibírták velünk ezt a bakonyi túrát - és remélve, hogy a jövőben is szerveznek hasonlóan szép utat - lefárasztva minket - és minél több élményt adnak majd nekünk.